Női témák : A csipkebugyik háborúja, avagy a Triumph-lány tündöklése és bukása |
A csipkebugyik háborúja, avagy a Triumph-lány tündöklése és bukása
TVE honlapjáról 2008.06.11. 10:10
A Triumph világában a nők vacsorát főznek, a férfiak focit néznek, ezt a szabályt pedig csak talpig csipkébe öltözött szexbombaként lehet megtörni. A szexuális játszmát játszó Triumph-lány csatákat nyerhet ugyan, de a háborút elveszti.
A Triumph ezúttal nem pusztán a szexis női testek bemutatásával csábít fogyasztásra, hanem párkapcsolati sikereket is ígér vásárlóinak. Olyan mini-drámákat sűrített egy-egy óriásplakátnyi felületre, ahol a nő látszólag megtöri a hagyományos szereposztást, és győzelmet arat a férfiak néhány tipikus és idegesítő tulajdonsága felett.
A plakátsorozat - egyébként kiváló dramaturgiai érzékkel, és pontos, célratörő, igényes kivitelben - azokat az unalomig ismert párkapcsolati helyzeteket célozza, amelyek jó részénél számíthat a női befogadó felcsillanó szemeire: „na ez tipikus". A munkából hazatérő férfi, akinek az első kérdése, hogy „mit eszünk?"; a munkájára hivatkozó partner, aki napokat tölt távol; vagy a focimeccsbe temetkező férfi, aki körül kitörhetne akár a világháború is - a partnerkapcsolatot ismerő nők nagy része számára alapélmény.
A kampány a párkapcsolatok női frusztrációival szemben kielégülést okoz, hiszen a Triumph-lány ezekben a helyzetekben felülkerekedik. Talpig csipkébe öltözött szexbombaként sikerül az - egyébként kétbitesnek beállított - férfiagyat leterelnie sematikus beidegződéseiről, és figyelmét magára fordítania.
Örülnénk is sikerének, ha nem azt látnánk, hogy amit megnyer a réven, elveszít a vámon. Az első plakát szerint a Triumph-lány számára kötelező gyakorlat a vacsorakészítés, különben miért kérdezné meg, hogy baj-e, ha nem főzött. Az elmaradt vacsora helyett, úgy tűnik, hősnőnknek még nagyobbat kell homorítania, hogy mulasztását igazolni tudja. A győztesnek beállított Triumph-lány saját testének felkínálásával ellensúlyozza a nemi szereposztás alkalmi megtörését. De nem elég az egyszerű szexuális szolgáltatás: teljes csábítási fegyvertárát be kell vetnie. (Figyeljük meg a kezén látható kis rafinált csipkekesztyűt, amelyről nehéz lenne azt állítani, hogy ruhatárunk hétköznapi darabja.) Hogy bűne elnézhető legyen, fantasztikus szexuális vadmacskává kell válnia.
A sorozat másik darabján ugyanez a lány kissé durcás, sértett arccal kérdezi meg partnerét, hogy tényleg lemondta-e üzleti útját, miközben félreérthetetlen testtartással kínálja fel magát. Sikerült tehát elérnie, hogy a férfi otthon maradjon, igaz, ehhez a „Lovely Passion: Helyes vékony csipke a játékos csábításért" kollekcióban kell ragyognia, és az „üzleti út" örömeivel versenyre kelnie.
Hasonló a helyzet a focit néző férfi esetében: a figyelemért csakúgy, mint az együtt töltött időért a Triumph-lánynak igen komolyan meg kell dolgoznia, saját testét, csáberejét a végsőkig kell fokoznia, és igen, akkor talán, esetleg elérheti, amire vágyik.
A plakátok túloldalán egy önző, perfekcionista és buta férfi áll, aki ellen az egyetlen fegyver a szexualitás. Ennek a férfinek a fontossági sorrendjében a nő valahol a vacsora és az esti sör közti lélegzetvételnyi szünetre esik, ugyanakkor a selyem és a csipke törli a memóriáját. Ez a férfi nem a sörreklámok tunya macsója, hanem a kocsik és férfikozmetikumok reklámjainak önimádó hőse, aki nem adja alább a tökéletesnél.
A nő látszólag legyőzi ezt a férfit, látszólag eléri, amit akar, miközben a kapcsolat középpontjában mégis a férfi vágyainak maximális kielégítése marad. A Triumph-kampány a felszínen egyszerre elégíti ki a feministákat (a nő győz), és a tradicionális szerepek szószólóit (a férfinek adni kell valamit, ha azt akarod, hogy ne nézzen focit), egyszerre elégíti ki a férfiakat, akik egy szexuális élményért „még akár" az üzleti útról is lemondanak, és azokat a nőket, akiknek elegük van abból, hogy szakács- és házvezetőnők.
Mivel ritkán szánunk két másodpercnél hosszabb időt egy buszmegállóban szembe jövő plakátra, azt gondolhatjuk, hogy ez a lány irányítja a vele szemben álló (a plakát másik oldalán elhelyezkedő, virtuális) férfit, miközben tulajdonképpen nem történik más, mint hogy e férfi igényei és elvárásai köré szervezi életét. A kampány alkalmi felüdülést hoz a frusztráló kapcsolati modellben élő nők számára, amivel tulajdonképpen csak még stabilabbá teszi azt.
A Triumph stratégiája ugyanakkor jól érthető: nehéz lehet nagy mennyiségben eladni a csipke és selyemkölteményeket azoknak a nőknek, akikre partnerük akkor is odafigyel, ha farmerban és pólóban vannak. Azoknak, akiktől nem várják el, hogy mindig és minden szinten a férfi rendelkezésére álljanak, hozzá alkalmazkodjanak. És azoknak, akik számára a szex kölcsönös örömszerzés, amelyet egy jó beszélgetés vagy egy közös program, és nem a tükör előtt töltött szépítkezésre szánt órák készítenek elő. A vadító melltartók és csipkebugyik jelentősége nagyságrendekkel magasabb az olyan kapcsolatokban, ahol mindent el kell követni a férfi megtartása érdekében, hiszen ez nemcsak érzelmi, de gazdasági szükséglet is.
De mielőtt megsajnálnánk őt: a Triumph-lány szolgálatkészségéért cserébe majd egy másik reklámban beülhet álmai férfija mellé egy hatalmas kabrióba.
Ma nem főztem vacsorát. Baj? (Ultimate temptation) (Csábító csipkés széria)
Tényleg lemondtad az üzleti utad? (Lovely Passion) (Helyes vékony csipke a játékos csábításért)
Felőlem nyugodtan nézhetsz focit (Fantasy feeling) (Bűbájos fehérneműk egy csepp nosztalgikus hangulattal)
www.triumph.com/hu/
|