Vegyi anyagok az autóban
Vegyi reakció 2006.07.03. 22:00
Az autók szinte minden része tartalmaz kockázatos vegyi anyagokat, melyek akár a mindennapi használat során is veszélyeztethetik saját és környezetünk egészségét. Lássuk tehát milyen veszélyek leselkednek ránk az autókból!
Akkumulátor
Az akkumulátor maró hatású kénsavat és ólmot tartalmaz. Az ólom veszélyes, mérgezõ anyag hatással van a vérképzésre, az idegrendszerre, ismert magzátkárosító, sõt akár az anyatejben is megjelenthet. Nagyobb mennyiségben egyes szervek (vese, szív- és érrendszer, izületek) károsodását is kiválthatja. A fenti anyagok miatt a már használhatatlanná vált akkumulátor veszélyes hulladéknak minõsül!
Hûtõfolyadék
A motor hûtésére használt hûtõfolyadék egyik fõ alkotója az etilén-glikol mérgezõ, magzatkárosító hatású anyag. A már nem használt hûtõfolyadék veszélyes hulladéknak minõsül.
Utastér
Az autó utasterére jellemzõ a mûanyagok sokaságáról lekopó, belõle kipárolgó kockázatos vegyi anyagok magas koncentrációja. Jelentõs koncentrációban jelennek meg az autó utasterében a brómozott égésgátlók, a polibrómozott bifenilek, és a mûanyagok lágyítására használt ftalátok is, ezek a vegyületek a szervezetben felhalmozódnak és károsíthatják a magzatokat, kisgyermekeket. A probléma elsõsorban nyáron jelentkezik, hisz a felmelegedett autóban ezek az anyagok nagyobb koncentrációban jelenhetnek meg. Egyes vizsgálatok szerint az autókban ülve több mint ötször annyi veszélyes vegyi anyag kerülhet a szervezetünkbe, mint lakásunkban vagy munkahelyünkön (ami szintén sokkal kedvezõtlenebb az optimálisnál, a természeti környezetnél).
Motorolaj, benzin
Az autóbanhasznált olajok jelentõs vízszennyezõ hatással bírnak. A benzinhezolyan bizonyítottan rákkeltõ anyagokat is adagolnak a jobbtulajdonságok eléréséért, mint például a benzol, toluol és xilol. Afentiek miatt a benzinnel szennyezett tárgyak veszélyes hulladéknakminõsülnek, a hatályos szabályozásban bár a benzin rákkeltõ hatású, ráenyhítések érvényesek.
Gumiabroncs
A gumiabroncsottöbb szerves vegyületnek a keverékébõl gyártják, mivel ezek egy részeegészségkárosító hatású az autógumi élettartama végén veszélyeshulladéknak minõsül.
A gumiabroncsnak négy fõ összetevõje van: gumi, szövet, vegyi anyagok és fém.
Agumi vagy trópusi ültetvényekrõl származó kaucsuk, vagy szintetikuseredetû, ehhez különbözõ adalékanyagokat például ipari kormotadagolnak, ami a kopás során a levegõbe kerülve egészségkárosító hatású.
Agumiba néhány százalék lágyítószert tesznek. Ezek egy része, elsõsorbana magas aromás tartalmú (PAH) olajok rákkeltõk és környezetszennyezõk.Ezek használatát a gumiabroncsokban az európai hatóságok 2010-ig beakarják tiltani, hisz kopás útján a természetbe kerülhetnek.
A gumia környezetben emberi léptékkel nézve nem bomlik le, így a környezetbekerülve idegen tárgyként terheli azt, elégése rákkeltõ, nehezen lebomlóanyagok képzõdéséhez vezet.
Kapcsolódó veszélyek (kipufogógáz, aszfalt, roncsok)
A fenti közvetlen hatások mellett az autóhasználat közvetve is jelentõs kockázatot jelent a környezetre és az egészségre.
Az autóhasználat során az egyes alkatrészek (gumiabroncs, fékbetét, katalizátor) kopása miatt mérgezõ szállópor-részecskék kerülnek a levegõbe. A kipufogógázok számottevõ mennyiségben tartalmaznak egészségkárosító NOX gázokat, kormot, poliaromás vegyületeket.
Az autóhasználathoz kötõdõ aszfalt a kõolajfeldolgozás termékeként keletkezik, használat után (feltörésekor) veszélyes hulladéknak minõsül.
A fentiek alapján nem csoda, hogy a hatóságok a már használatok kívülre került autóroncsokat veszélyes hulladéknak tekintik.
|