Fészekrakó Egyesület
Hasznosságok
 
Logónk

 

Kattints a képre a teljes mérethez!

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Miért legyek tag?
 
Bemutatkozunk
 


 

Tagjaink olyan halasi családos emberek, akiknek életében a családjuk a legfontosabb. Akik nyitottak egymás felé, akik  szeretnének, és akarnak javítani a környezetükön.

 

A honlapunkat azért hoztuk létre, hogy másoknak is megmutatkozzunk: ilyenek vagyunk, ezt csináljuk, ez a véleményünk.

 

 

Ha tetszünk, és szeretnél Te is közénk tartozni, a Borókában megtalálsz minket.

De addig is: használd ezt az oldalt, böngéssz, mondj véleményt.

 

Azért van!

 
Baba klubunk
 
Programok
 
Noe levelek
 
Gyermekekről felnőtteknek
 
Gyerekszoba
 
Táplálkozás
 
Témák
Témák : A reklámok

A reklámok

Jutka  2007.09.02. 22:32

Ha már kérdeztünk - jól, - s választ is kaptunk - jót, - az aktuális ügy mégsem záródik le, hisz életünk minden napján, akár percenként több apróbb, nagyobb döntést is kell hoznunk, ehhez pedig értékelni kell a meglévőkhöz gyűjtött új információkat. A döntésnél emlékezetünk kulcsszerepet játszik.

A reklámok Ha már kérdeztünk - jól, - s választ is kaptunk - jót, - az aktuális ügy mégsem záródik le, hisz életünk minden napján, akár percenként több apróbb, nagyobb döntést is kell hoznunk, ehhez pedig értékelni kell a meglévőkhöz gyűjtött új információkat. A döntésnél emlékezetünk kulcsszerepet játszik. Vegyünk egy egyszerű esetet. A bevásárlás során a mosóporok elé érünk. Bár nem terveztük, hogy veszünk, másodpercek töredéke alatt a következő zajlik le: Valamiért fontosnak tűnik most, hogy vegyek. Ismerős képsor ugrik be, de tovább villan a kép - nagyot kellett hajolni az utolsó mosásnál, hogy be tudjak nyúlni a mérőedénnyel, különben is gyanús, hogy kapirgálni kellett, hogy megteljen az edényke, arról nem is beszélve, hogy hetek óta ígérgetem magamnak, hogy kimosom a függönyt. Az orrom közben telement a szállongó illatos porral. Ha esetleg éppen bemondják, vagy a kosárban felejtett szórólap figyelmeztet egy akcióra, akkor a kérdés el is dőlt. Egy gyors pásztázó pillantás a harmincféle mosóporra, utolsó előtti döntés: kis dobozt, vagy nagy zsákot vegyek (gyalogolnom kell, vagy autóval megyek haza), s jön az utolsó döntés: na de melyiket? Az esetek nagy százalékában a döntés előtti pillanatban rajtunk kívül már mindenki tudja, mit fogunk tenni: azt vesszük, amit eddig szoktunk, hisz az jó, már bevált. (Az üzletek sikerességének egyik titka, ha a raktárkészlet összeállításakor már pontosan ismerik a potenciális vevőkört, s a vásárlási szokásokat.) Ha sietünk, itt le is zárul a dolog. Mi játszódik le akkor, ha nem ez történik? Elkezdünk válogatni, s érveket sorakoztatunk pro és kontra egy-egy változatnál. Honnan szedjük az érveket? Második témánknál összegyűjtöttük azokat a tényezőket, amelyek emlékezetünket befolyásolják. Az ilyen típusú döntésnél az alap, hogy a szükséges momentumok közül valamelyik összekapcsolható valamivel, amit már tudunk. Itt értünk harmadik témánkhoz. Mai világunk kommunikációs zűrzavarában, az adatözönben igen fontos szerepe van a reklámoknak. "Egy harminc év körüli amerikai élete során több, mint egymillió (!) reklámmal találkozott. (A legfrissebb felmérések szerint ma az USA-ban napi 2700 reklámimpulzus éri az átlagpolgárokat. Nyolcórai alvásidőt feltételezve, percenként több, mint három!)" (Michelberger: A lyukacsos tehén) Magyarországon itt még nem tartunk. Döntéseinket azonban akarva-akaratlanul, befolyásolják. Hernádi Miklós - a hetvenes évek világát jellemző - "Közhelyszótár"-ában reklám címszó alatt a következő szerepel: "Én mondom, baj van azzal az áruval, amit reklámozni kell. Vagy: "Na ja, cégünk reklámja!" Slussz! Ez szinte mindent elárul az eltelt évekről. Az utolsó évtized pedig kifejezetten robbanásszerű változást hozott. (A téma iránt érdeklődőknek ajánljuk Michelberger könyvének Miért beteg a magyar reklám? című írását, de könyvespolcunkon bőven található még kapcsolódó irodalom). Térjünk vissza boltunkba, a mosóporos polchoz. Ha azt hisszük, "szuverén" döntést fogunk hozni, tévedünk. Először is a kiválasztott termék látható. (Itt ugrik be a legelsőként idézett kép!) Ha a reklámokból a következők közül bármelyik szó társul a képhez, már nagy eséllyel landol a kosarunkban: új, gyors, könnyű, javított, most, azonnal, meglepő, bemutatjuk. A termék szemmagasságban van. Figyelem: szélsőséges torzítás következik: a termék akciós céduláján egy kiskutyával játszó gyerkőcöt figyel a szép anyuka, akit átölel a sármos apuka, mindez történik egy idillikus réten! Ráadásul az akciós dobozokhoz akkor érünk, amikor már majdnem a pénztárnál vagyunk, ott is ez a polc szélén található. Non plusz ultra: ma kettőt adnak ennyiért és ennyiért. Talán így belátható, miért épp most fogunk neki a függönymosásnak. Pratkanis és Aronson szerint a fenti trükkök hátterében az áll, hogy "mi, vevők ritkán gondolkozunk el azon, miért és miképpen hozzuk döntéseinket. A kutatások szerint a vásárlóközpontokban minden második cikk váratlan impulzus hatására (és nem előre megfontoltan) kerül a kosárba, továbbá a leértékelések idején a vevők 62 százaléka legalább egy dolgot ilyen döntés alapján tesz magáévá." ((Pratkanis és Aronson: A rábeszélőgép ) A mosópor ügynél természetesen sokkal messzebb vezet a probléma - a modern demokrácia alapdilemmájához érünk. "Egyrészt, társadalmunk és kormányunk a szabad vélemény-nyilvánítás talaján áll, vallván, hogy a korlátozásmentes eszmecsere becsületesebb és jobb döntési mechanizmusokat eredményez. Másrészt, tekintettel kognitív fösvénységünkre, gyakorlatilag már alig veszünk részt ezekben az eszmecserékben, s beható mérlegelés helyett a leegyszerűsítet rábeszélő eszközök formálják véleményünket - végső soron tehát döntenek helyettünk. Virágzik az egyre bárgyúbb propaganda az értelmes meggyőzés helyett. A dilemma feloldása nem könnyű. ... fejlesztenünk kell gondolkodó-képességünket és -készségünket, valamint meg kell tanulnunk a meggyőzésről mindent, ami megtanulható... ." (ld. uo. 35. o.) A reklámok típusairól, a használt, illetve az eredményezett eszközökről, hatásokról számos kötetben, tanulmányban olvashatunk. (Ajánljuk könyvespolcunkat.) Felvállalt kötelezettségeink miatt külön ki kell térni a gyerekekre. A reklámok gyerekekre gyakorolt hatása különösen kényes kérdés. "A fogyasztói döntést természetesen nem is ők hozzák meg, hanem a szüleik: csakhogy nincs hatásosabb eszköz, mint a gyereki könyörgés valamelyik fogyasztási cikk beszerzésére, vagy az, ha sikerül valamilyen divatos és költséges játékot, gyermekgondozási cikket a szülői bánásmód mércéjévé tenni. (Ez a hatás működik, amikor a gyerekek azzal érvelnek, hogy "az osztályban már mindenkinek van!")" Korai gyerekkorban külön veszély, hogy nem tudnak különbséget tenni a programok, a különféle műsorok között: a mesefilm, vagy a játékreklám világa-e, amit lát, illetve nem értheti még a felnőttek céljait ezekkel. A kiskamaszok elvileg tudatosan bíznak a felnőttekben, szabályaikat igyekeznek is követni, de egyre többször szembesülnek az illúziókeltéssel, hazugságokkal, s bár már kételyekkel fogadják a reklámok igazságát, a szimbolikus üzeneteket még nem fogják fel. A serdülők már tisztában vannak ezzel a helyzettel. "Csakhogy ezáltal szocializációjuk részévé válik, hogy a felnőttek hazudnak, az életnek része a hazugság, egymás szándékos megtévesztése." ... Sok szakember szerint a fogyasztásra buzdító reklámoknál sokkal veszélyesebbek, sőt a legártalmasabbak azok, amelyek életfilozófiát, a fogyasztás révén elérhető boldogság életérzését sugallják. Több országban már törvényekkel szabályozzák a gyerekeknek szóló reklámokat. Tudatos oktatóprogramokkal el lehet érni, hogy a gyerekek megértsék a reklámozás céljait, ismerjék eszközeit, hatásait. (Kósa -Vajda: Szemben a képernyővel) A világban való eligazodás titka, alapja, kulcsa azonban az önismeret, a reális önértékelés. Erről az alapkőről "startolva" bízhatunk döntéseink helyességében.

 
NOE


A képre kattintva eljutsz a www.noe.hu-ra

 
Bannerek



 

 
Kiskunhalas
 
 
naptár
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Nulla Hulladék
 
 
Zöld sarok
 
Számláló
Indulás: 2006-03-12
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?