Járóka - jól járunk vele?
2006.03.18. 20:46
"Vegyünk egy járókát a gyereknek." Sok szülő jut erre a megállapításra, ha kisbabája mászni kezd. Ismerjék be, leginkább maguknak veszik, gondolván, mennyivel egyszerűbb így a szülő dolga. Nem tud kárt tenni a berendezésben a gyerek, nem ránt magára semmit, nem szed szét tárgyakat és még sorolhatnánk. De ha jobban végiggondoljuk, biztos, hogy jót teszünk vele?
A járóka leszűkíti a gyerek azon igényét, hogy tanulhasson a világról - ez nyilvánvaló -, de súlyosan korlátozza az idegi fejlődést is az által, hogy a baba nem kúszhat-mászhat (ezek a folyamatok létfontosságúak a normális növekedéshez). Akadályozza a látás, a manuális kompetencia, a szem-kéz koordináció és egy sor más dolog fejlődését. (Hasonlóan gátolja az egyensúlyérzék fejlődését és a biztos járás kialakulását a bébikomp.)
Megakadályozzuk, hogy gyermekünk összetörjön-szétszedjen-megfogjon dolgokat (mely a tanulás egy módja), az által, hogy korlátozzuk a mozgásterét. A gyerek így fizikai, érzelmi és tanulási vákuumba kerül. Abban korlátozzuk, amiben leginkább szeretnénk, hogy kedve teljen később: a tanulásban.
Mennyivel szebb megoldás a közösen végzett házimunka, vagy egy játszósarok kialakítása abban a helyiségben, ahol a legtöbb ilyet végezzük (pl. konyha). Persze ehhez a módszerhez sokkal több türelem kell. De alapvetően nem azért vagyunk otthon, hogy a kisbabánkkal foglalkozzunk?
|