Tagjaink olyan halasi családos emberek, akiknek életében a családjuk a legfontosabb. Akik nyitottak egymás felé, akik szeretnének, és akarnak javítani a környezetükön.
A honlapunkat azért hoztuk létre, hogy másoknak is megmutatkozzunk: ilyenek vagyunk, ezt csináljuk, ez a véleményünk.
Ha tetszünk, és szeretnél Te is közénk tartozni, a Borókában megtalálsz minket.
De addig is: használd ezt az oldalt, böngéssz, mondj véleményt.
A "firkálás" szót mi felnőttek gyakran lenézően használjuk, értelmetlen tevékenységnek tekintjük. De vajon tényleg az-e a gyermek számára?
A gyerekek kb. 1 éves koruktól 4 éves korukig gyakran rajzolnak a felnőttek számára értelmetlennek tűnő alkotásokat - firkálnak. A firkálás fontos tevékenység a gyerekek számára - az összes olyan kéz- és karmozgásra szükség van hozzá, amely később az íráshoz is kell.
A gyerekek céltudatosan firkálnak és ennek során is egy adott fejlődési folyamat mentén haladnak. Ha a szülő vagy más nevelő azt próbálja tanítani egy 4 év alatti gyermeknek, hogyan kell egy tárgyat vagy arcot rajzolni, beavatkozik ebbe a természetes fejlődési folyamatba! Agyerekek képesek maguktól felfedezni az összes olyan "firka-alakzatot"
A gyerekek kb. 1 éves koruktól 4 éves korukig gyakran rajzolnak a felnőttek számára értelmetlennek tűnő alkotásokat - firkálnak. A firkálás fontos tevékenység a gyerekek számára - az összes olyan kéz- és karmozgásra szükség van hozzá, amely később az íráshoz is kell.
A gyerekek céltudatosan firkálnak és ennek során is egy adott fejlődési folyamat mentén haladnak. Ha a szülő vagy más nevelő azt próbálja tanítani egy 4 év alatti gyermeknek, hogyan kell egy tárgyat vagy arcot rajzolni, beavatkozik ebbe a természetes fejlődési folyamatba! Agyerekek képesek maguktól felfedezni az összes olyan "firka-alakzatot" (alapfirkát), amelyekre később szükségük lesz az írás során, anélkül, hogy bárki megmutatná nekik, és maguktól rájönnek arra is, hogyan kell valósághűen ábrázolni a tárgyakat, a világot. A tanítás itt is többet árthat, mint használ.
Az első zsírkréta - egy éves kor körül már adhatunk a kicsi kezébe - gyakran még a szájban köt ki, adjunk tehát olyat a gyermeknek, amely nem tartalmaz mérgező anyagot, és engedjük, hadd fedezze fel minden érzékszervével. Rövid ideig mutassuk meg, mire való valójában, aztán hagyjuk, hogy maga "alkosson".
A 10-14 hónapos gyerekek még gyakran úgy rajzolnak, hogy máshová figyelnek, miközben mozgatják a rajzeszközt a papíron. A gyermek rájön, hogy ha a ceruzát lökdösi a papíron, vagy a papírt huzigálja a ceruza alatt, akkor az nyomot hagy. A felismerést követően mind két kezével lendületes, nagy mozdulatokkal, élvezettel firkálgat – a mozgás öröme vezeti. (Ilyenkor jönnek létre azok a lendületes absztrakt művek a falon és a kanapén.) Rövid ideig figyelnek csak a rajzolásra, és inkább "vállból" rajzolnak. A mozgás, maga az élmény fontos a számukra, nem a kép.
14-18 hónaposan a gyermek ténylegesen felfedezi a kéz mozgása és a papíron hagyott vonalak közötti összefüggést, azonban a felnőtt számára még mindig irányítatlannak tűnik a rajzolás.
Másfél-két éves korban még mindig a vállmozgás dominál rajzolás közben, a firkák vízszintes és függőleges vonalakból állnak, melyek aztán később fokozatosan görbékké alakulnak. Lassan kezdi azonban a mintákat a világ alakzataival összekötni, és ha véletlenül hasonlít valamire az elkészült mű, akkor büszkén megnevezi.
2-3 évesen Nagy ugrás a fejlődésben, amikor 2 éves kor után először sikerül a gomolyagokból zárt alakzatokat, kis krumplikat létrehozni. Az éntudat kialakulása is ekkorra tehető, a gyermekben tudatosul, hogy különbözik környezetétől, különálló egységes egész. Így lesznek a kicsi krumplikból emberek a képeken. A létrejött mintába a gyerekek utólag belelátnak történeteket, helyzeteket, tárgyakat – ekkor kerül előtérbe a vizuális fantáziájuk, melynek tágassága lenyűgözi a felnőtteket.2-3 évesen
a gyerekek mind a 20 alap "firka-alakzatot" (alapfirkát) alkalmazzák. Ha közelebbről megnézzük ezeket, felfedezhetjük, hogy az összes írott szimbólum (nem csak a latin ABC-kben, de a világ összes írásában, legyen az akár japán, kínai, arab) levezethető ebből a 20 alakzatból.